Teknik Pemasaran Berkesan Menggunakan Facebook

Semua orang ada Facebook. Majoriti !! Jadi, boleh dikatakan facebook merupakan lubuk emas kepada para peniaga. Melalui facebook, pelanggan dapat kenal kita dan produk kita. Facebook juga percuma jika kita nak gunakan untuk tujuan promosi. So, apa kita kita tengok teknik pemasaran di fb degan zero cost!

Setelah kita menetapkan matlamat dan nekad memilih produk untuk dijual, maka kita boleh la mula fokuskan pada pemasaran. Saya beri contoh produk SHAKLEE kerana saya menjual produk ini.

1). Kaji bakal pelanggan anda

Anda perlu tahu secara mendalam mengenai produk yang anda jual. Jadi, anda boleh kenal pasti siapa golongan yang memerlukan produk anda. Mereka ini merupakan bakal pe;anggan yang berpotensi untuk menggembirakan anda! Sebagai contoh, jika anda jual produk menguruskan badan, pastinya pelanggan anda mestilah terdiri daripada mereka-mereka yang ada masalah kegemukan atau obesiti. 

set kurus shaklee
Set Kuruskan Badan


Sebagai penjual, anda mesti tahu maklumat demografi mereka - jantina, umur, lokasi dan juga status hidup mereka. Selain itu, kita perlu tahu tentang impian dan harapan mereka apabila mereka membeli produk kita. Kita juga patut tahu serba sedikit tentang permasalahan, kekangan mereka untuk menurunkan berat badan.




2). Kaji pesaing anda

Kaji siapa pesaing anda.caranya ialah supaya teknik pemasaran facebook yang mereka guna pakai seperti website,fanpage,ayat-ayat "cinta" yang mereka selalu gunakan dan tawaran mereka terhadap pelanggan dan bakal pelanggan mereka.Gunakan teknik kedua diatas utk mengkaji pelanggan mereka. 

3). Sediakan ayat2 yang super power dan mengancam


Ayat untuk tujuan promosi mestilah power dan mengancam. Tajuk mesti ringkas, jelas dan gempak. Ayat lain yang perlu ada ialah "call to action". Kalau rasa macam blurrr nak meng"ayat" potential customers, boleh saja refer pada iklan pesaing-pesaing kita dan ubah suai sedikit mengikut kesesuaian agar nampak lebih mengancam.

Contoh:


set kurus shaklee


Ayat pesaing : "Promosi,belilah ubat kurus dari kami dan dapatkan hadiah misteri percuma".
Anda ubahsuai pula ayat tu seperti ini:  "Promosi terhad,  diskaun 50% produk kuruskan badan dari kami .Pm Kami dan dapatkan kod kupon SMS/ whatsapp  dengan segera". Ayat " Pm kami dan Dapatkan kod kupon sms/ whatsapp dengan segera" adalah ayat call to action (cta).  

4).Bina Fanpage.

Bina fanfage dan banyak panduan atau tutorial percuma di internet.Ikut langkah pertama diatas,namakan fanfage anda berkaitan dengan keyword yang dah dipilih dan mudah di ingati,kemudian tambahkan like fanpage anda bermula dgn teman-tema dan group-group di facebook terlebih dahulu.Nak cepat dapatkan like yang banyak dalam 1k-10k,dapatkan service menaikkan like serendah RM50.00 utk 1k like melalui beberapa tempat terkemuka seperti forum wangcyber.com,carigold.com atau group facebook komuniti usahawan seperti Kedai kopi IM.  

5).Promosi pada masa dan waktu yang tepat.

Kaedah mempromosi pada masa dan waktu yang tepat adalah perlu jika nak meningkatkan jualan.kuasa membeli biasa berlaku waktu selepas gaji dan kuasa membeli kuat bila tiba penghujung bulan iaitu sekitar 24-28hb.Semak masa yang tepat dibawah:-

a)8-10 am.
b)12-2 pm.
c)4-6 pm.
d)9-12 pm.


Sumber: asasperniagaanonline.blogspot.com

Selamat mencuba. Bimbingan perniagaan online percuma untuk kumpulan saya!





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...