Kenali makanan untuk tulang



Anda semua mesti sedia maklum kepentingan pemakanan yang berkhasiat untuk tubuh. Namun secara spesifiknya, adakah anda tahu pemakanan yang tepat untuk kesihatan tulang anda? . Jom! kita baca senarai di bawah.

1). Kalsium
Ia merupakan mineral utama untuk pembentukan tulang. Jika anda kekurangan kalsium, tubuh akan mengambilnya daripada tulang dan itulah yang akan mengakibatkan masalah tulang rapuh. Kuantiti kalsium yang diperlukan sehari adalah antara 1000 mg sehingga 1200 mg.

2). Vitamin C
Vitamin ini bertindak membantu pembentukan tulang rawan, seterusnya membentu jaringan sendi yang sihat. Untuk mendapat manfaat yang maksimum, ambillah 1000mg vitamin C setiap hari.


3) Vitamin D
Ia penting dalam membantu tulang menyerap kalsium daripada makanan sehingga 22.5 kali ganda. Kuantiti yang disarankan sehari ialah antara 200 UI hingga 400 UI.

4) Vitamin B12
Kekurangan vitamin ini akan menyebabkan tulang menjadi lemah. Pastikan anda mengambil multivitamin yang mengandungi vitamin B12 sebanyak 2.4 mg untuk mendapatkan tulang yang kuat.

5). Zat besi
Ia membantu menyalurkan oksigen ke sel-sel darah dan anti-oksidan bagi mengatasi kerosakan pada sendi.

6). Protein
Bukan sekadar baik untuk membentuk otot, protein juga diperlukan oleh tulang. Makanlah 45gm hingga 56 gm protein sehari untuk tulang yang lebih sihat.

7). Magnesium
Massa tulang boleh ditingkatkan dengan pengambilan magnesium . Jumlah yang disarankan adalah 400mg sehari.

8). Kalium
Ia membantu pembentukan tulang. Pastikan anda mengambil 4700mg kalium setiap hari.

Tahukah anda, Shaklee juga menyediakan pelbagai supplemen yang sesuai diamalkan untuk tulang sihat. Oleh itu saya syorkan anda mengambil supplemen VITAMIN C, OSTEMATRIX, VITALEA & ESP untuk mengekalkan kesihatan tulang!

merawat tulang
Set kesihatan tulang

Vitalea terkandung Vitamin B12, Zat Besi dan Magnesium.
Ostematrix membekalkan kalsium yg sangat penting dan juga Vitamin D. Itulah istimewanya Ostematrix Shaklee.
ESP pula membekalkan protein yang tinggi untuk tulang anda.

Pelihara tulang anda untuk jangka masa panjang. Hubungi saya jika anda ingin mendapatkan makanan untuk tulang anda.

Salam sayang.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...