Masalah Stretch Mark

Kalau dah nama pun wanita, yang bergelar ibu, benda yang merisaukan kita tiap kali mengandung salah satunya STRETCH MARK atau kesan regangan. Urghhhh.. memang nampak hodoh kulit kita. Selalunya kawasan kritikal masalah ini semestinya PERUT kan? Maluuu pun ada bila en suami tengok. Ha3... ye la nak buat macam mana, bukan sengaja. Apa pun kita masih ada cara untuk membantu.

_______________________________________________________

Ok, jom kita kenal dulu apa itu strecth mark?

Ini saya petik dari blog mamafaiz.

Ia adalah garis-garis putih yang terdapat pada beberapa tempat seperti perut, payudara, paha, lengan.Ia muncul akibat kulit meregang dalam waktu singkat sehingga kulit kehilangan elastisinya. Stretch mark kerap muncul pada wanita saat hamil atau saat badan mengalami kegemukan yang awalnya kurus

"Hampir 90% wanita hamil terkena stretch mark," kata Dr. Nanden S. Prabu, SpKK dari Obagi Dermatologi Medical Clinics. Kulit terdiri dari tiga lapisan, lapisan paling dalam disebut subcutaneous, lapisan tengah dermis dan yang paling luar epidermis. Terjadinya stretch mark adalah pada lapisan dermis. Lapisan ini dipenuhi dengan pembuluh darah, sebenarnya lapisan ini terbuat dari jaringan elastis, namun bila tubuh membesar dalam waktu singkat, saraf ini akan melemah dan akhirnya pecah akibat kulit yang menipis. Stretch mark banyak terdapat pada wanita berkulit gelap karena mereka lebih banyak menghasilkan melamin.

 Stretch mark tak bole dihilangkan tapi mampu utk dikurangkan dgn pengambilan makanan (sayur2an,buah2an,), pengambilan air yg byk dan boleh juga sapu pelembab utk menjaga elastik/kekenyalan kulit .

___________________________________________________________

Isunya, stretch mark memang mimpi ngeri kepada wanita. Sebenarnya pengambilan supplemen yang betul mampu mengatasi masalah ini dengan baik. Vitamin yang cukup dalam badan dapat memperbaiki tisu2 yang rosak akibat kesan regangan ini.Apa kata kita mulakan rawatan dari dalam untuk kecantikan kulit kita dengan mencukupkan kandungan nutrien dalam badan. Kadangkala penggunaan krim untuk disapu dibahagian luaran saja tidak cukup untuk membantu. 

vitamin c shaklee

vitamin E complex


Kita mulakan dengan pengambilan Vitamin C dan Vitamin E setiap hari secara konsisten. Kedua-dua vitamin ini sangat bagus untuk kecantikan kulit. Vitamin C berupaya menghasilkan kolagen yang diperlukan oleh tubuh kita. Manakala Vitamin E pula bertindak sebagai bahan antioksida untuk melawan penuaan.







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...