Sarapan untuk si kecil

Sebagai ibu, pasti pening kan setiap pagi fikir nak masak apa untuk anak2 makan? Tambahan pulak kalau hari bekerja. Memang kelam kabut dibuatnya. Sarapan yang berkhasiat merupakan pemangkin permulaan hari yang sihat untuk kanak-kanak. Pengambilan sarapan yang seimbang dan kaya zat mampu menyediakan fizikal dan mental kanak-kanak untuk berhadapan pelbagai aktiviti sepanjang hari.


 Ikuti panduan berikut dalam memastikan anak anda mendapat sarapan yang baik:


1). Senaraikan makanan yang digemari anak-anak semasa bersrapan. Jangan lupa senaraikan buah-buahan yang mereka gemari agar boleh dimasukkan dalam menu sarapannya.

2). Senaraikan makanan yang anak suka tetapi sudah lama tidak dinikmatinya ketika bersarapan.



3). Tanyakan pada anak, apakah yang diingininya ketika bersarapan.

4). Setelah lengkap senarai makanan,  aturkan pulak jadual menu harian. Susun menu tersebut 7 hari berturut-turut.  Jika boleh, jangan ulang menu yang sama dalam minggu tersebut untuk elakkan anak anda bosan.

5). Semasa memilih menu, pastikan khasiat makanan yang terkandung dalamnya. Pastikan anak anda hanya makan makan makanan berkhasiat.

6). Bagi merangsang anak anda makan makanan tersebut dengan berselera, gunakan kreativiti anda untuk menghias makanan tersebut.



7). Cuba sediakan makanan dengan aneka cara. Misalnya telur. Selain telur rebus, telur goreng, buatkan juga anak anda telur separuh masak atau omelette telur.

Jika anak anda tiada selera makan, anda boleh cuba memberi mereka MEALSHAKE dan OMEGA untuk membantu meningkatkan selera makan mereka.

Selamat mencuba!!



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...