Hebatnya Teh Hijau!



Di luar sana, penggemar teh hijau memang amat2 ramai. Antara teh yang popular dan diminati ialah teh hijau. Selain rasanya yang sedap dan ringan, ianya juga memberi manfaat terhadap kesihatan kerana kaya dengan bahan antioksidan. Mari kita baca fakta-fakta menarik berkenaan teh hijau:

1) Kurang kafein
Teh hijau mengandungi paras kafein yang sedikit. Bagi penggemar kopi, apa kata anda gantikan secawan kopi dengan minum secawan teh hijau. Anda akan mengurangkan pengambilan kafein sebanyak 2/3 dengan teh hijau.


2) Melancarkan sistem pernafasan
Teh ini mengandungi 2 alkaloid yang dikenali sebagai theobromine dan theophylline yang mempunyai struktur molekul sama seperti kafein. Theobromine berupaya merangsang jantung dan bersifat sedikit diuretik. Bukan itu sahaja, zat tersebut juga dikatakan mampu mencegah masalah batuk, seterusnya melegakan otot di bahagian pernafasan. Sementara, theophylline pula bertindak untuk melemaskan otot di bahagian bronkus yang mana fungsinya boleh melancarkan sistem pernafasan. 

3) Menghilangkan gelisah
Teh hijau menjadikan anda lebih fokus, kerana ia tidak ada kesan sampingan seperti anda minum minuman berkafein yang lain. 

4) Menurunkan berat badan
Teh hijau mengandungi antibiotik semulajadi dan tahap klorofil yang biasanya berfungsi untuk menyegarkan pernafasan. Bahan perangsang di dalam teh hijau dikatakan mampu meningkatkan kadar metabolisme sekaligus baik digunakan untuk menurunkan berat badan. Bahkan antioksidan di dalamnya berupaya mencegah masalah peradangan seterusnya menurunkan risiko penyakit jantung.

5) Menguatkan daya ingatan
Terdapat satu zat istimewa di dalam teh hijau yang dikenali sebagai asid amino L-theanine/ Ia dikatakan berupaya merangsang mental serta kemampuan fokus seseorang. Selain itu, ia juga menambah serotonin dan dopamine pada otak sekaligus melindunginya. Pada masa yang sama, ia berupaya meningkatkan kemampuan kognitif, daya ingatan dan kemampuan belajar. 

TAHUKAH ANDA.... Shaklee juga turut menggunakan teh hijau dalam salah satu produknya. Bahkan ianya lebih hebat kerana ia bukan sahaja mengandungi teh hijau, tetapi juga teh merah dan putih!!!  

Pernah dengar CINCH ENERGY TEA MIX? 



Anda pasti tak menyesal jika mencuba teh ini. Anda boleh minum sama ada sejuk atau panas. Tambah madu untuk rasa yang lebih mantap. Teh ini selamat untuk diminum, dan dapat menambah tenaga semulajadi serta meningkatkan ketahanan badan Ia sama sekali tidak mengandungi gluten, perisa tiruan, pewarna atau bahan pemanis. 

Teh putih juga dikenali sebagai teh hijau muda dan mempunyai kandungan antioksida yang lebih tinggi dari teh hijau. 
Teh merah pula mengandungi bahan antioksidan yang dikenali sebagai polifenol  yang merupakan pejuang kanser yang kuat!. Ia merupakan antioksidan yang begitu kuat dan dikaji sebagai pencegahan kanser dan sebagai agen yang boleh menghalang sel kanser daripada merebak. 

Ada lagi campuran teh dalam Cinch Energy Tea Mix!!. Woww... memang hebat. Teh ini mengandungi ekstrak rooibos teh merah, iaitu tumbuhan unik yang berasal dari afrika selatan, kaya dengan sebatian polifenol antioksidan. 

CINCH ENERGY TEA MIX  ini merupakan alternatif terbaik bagi menggantikan minuman yang tidak menyihatkan sama sekali. Anda boleh baca artikel lain tentang CINCH ENERGY TEA MIX di sini!

 Berminat? Hubungi saya untuk maklumat lanjut. 







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...